TomTom heeft zijn winstverwachting voor dit jaar verhoogd na een sterker dan verwacht derde kwartaal. 

De navigatiedienstverlener gaat nu uit van een winst per aandeel, exclusief een aantal eenmalige posten, rond de 0,25 euro, tegen 0,20 euro in een eerdere prognose.

De omzet komt uit aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 900 tot 950 miljoen euro. Dat maakte TomTom woensdag bekend.

TomTom behaalde in het derde kwartaal een omzet van 244 miljoen euro, 11 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst halveerde tot 11 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op 41 miljoen euro, een daling met 30 procent op jaarbasis.

Sporthorloges en nieuwe navigatiekastjes

In de resterende maanden van het jaar denkt TomTom te kunnen profiteren van nieuwe producten, waaronder sporthorloges en een nieuwe lijn navigatiekastjes.

TomTom had in het derde kwartaal nog altijd te maken met een dalende vraag naar navigatieproducten. De Europese markt als geheel kromp volgens het bedrijf met 15 procent te opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar, die in de Verenigde Staten zelfs met 28 procent.

De lage autoverkoop drukte bovendien de vraag naar inbouwsystemen, zei topman Harold Goddijn. Wel wint TomTom volgens hem terrein als toeleverancier van autofabrikanten.

Ingebouwde navigatie de redding?

Kan TomTom verder groeien door meer deals met autobouwers? Van de verkoop van losse navigatiekastjes moet het bedrijf het in ieder geval steeds minder hebben. Consumenten houden de hand op de knip door de economische crisis. En als ze al investeren in elektronica, dan in een smartphone, die ook is uitgerust met een gps en navigatiesoftware die niet of amper onderdoet voor die van TomTom.

Vandaar dat TomTom op zoek is gegaan naar nieuwe verdienmodellen, zoals de levering van verkeerssoftware aan autofabrikanten. Maar ook daar heeft TomTom het zwaar. Daarbij heeft het Nederlandse concern dubbele pech: door de crisis koopt de consument niet alleen minder navigatiekastjes, hij stelt ook de aanschaf van een auto uit. Dat is een belangrijke verklaring voor de tegenvallende omzetten van de ‘automotive’-activiteiten.

Structureel probleem

Het zou om een tijdelijk probleem kunnen gaan, maar volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is het eerder structureel, zei hij in februari tegenover Z24. “Er zit geen toekomst in ingebouwde autonavigatie.” Het plan om in
te zetten op software voor ingebouwde navigatiesystemen is een doodlopende weg, denkt de analist.

Ten eerste is de markt voor inbouwnavigatie volgens Versteeg nog steeds beperkt. De meeste auto’s worden nog altijd zonder navigatie geleverd. Want waarom zou je betalen voor een peperduur systeem dat hetzelfde doet als je smartphone?

Ten tweede blijkt het voor TomTom erg moeilijk om binnen te komen bij autofabrikanten. Volgens Versteeg komt dit door het conservatisme in de autoindustrie. Alles in een auto moet minstens tien jaar meegaan, dus wil men volgens Versteeg liefst oerdegelijke peperdure elektronica die zichzelf al heeft bewezen. “In die premium-auto’s vind je dus vaak Blaupunkt apparatuur met achterhaalde software.”

Ten derde is het de vraag of we straks nog wel een ingebouwd navigatiesysteem in onze auto willen. Veel logischer is het volgens Versteeg als je auto’s uitrust met een touchscreen-schermpje waar je smartphone aan wordt gekoppeld. Toegegeven, de meeste autofabrikanten willen er, conservatief als ze zijn nog niet aan, “maar als je erover nadenkt, is het toch wel een logische ontwikkeling”.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl